Mπορεί το πρώτο τρίμηνο της λειτουργίας του «καλαθιού του νοικοκυριού» το 64% των καταναλωτών που συμμετείχαν σε έρευνα του ΙΕΛΚΑ να αγόρασε – από λίγο έως πολύ – προϊόντα μέσα από αυτό, ωστόσο, σχεδόν 9 στους 10 (85%) τονίζουν ότι το μέτρο αυτό δεν επαρκεί για την αντιμετώπιση της ακρίβειας και ζητούν μείωση του ΦΠΑ στα τρόφιμα (84%).
Μεσοσταθμικά το κοινό το οποίο αγοράζει προϊόντα από το καλάθι δηλώνει ότι το 16,3% των αγορών του προέρχονται από προϊόντα του καλαθιού (περίπου 1 ευρώ ανά 7 ευρώ αγορών). Η πλειοψηφία του κοινού (39%) πραγματοποιεί αγορές έως 10% από το καλάθι, το 11% από 11 έως 20% και το υπόλοιπο 24% πάνω από 20%.
Μόλις το 17% πάει και σε άλλο σούπερ μάρκετ
Όσον αφορά τις αγοραστικές τάσεις, όπως καταγράφεται στο σχήμα 2, 17% του κοινού επισκέφθηκε κάποιο κατάστημα σούπερ μάρκετ διαφορετικό από το συνηθισμένο του προκειμένου να βρει προϊόντα από το καλάθι του νοικοκυριού. Οπως αναφέρει το ΙΕΛΚΑ, το στοιχείο αυτό είναι υγιές για τον ανταγωνισμό στον κλάδο, δείχνει ότι υπάρχουν επιπλέον κίνητρα για τον ανταγωνισμό στην αγορά και ότι η κινητικότητα του καταναλωτικού κοινού το επόμενο διάστημα αναμένεται να ενταθεί.
Το 85% δηλώνει ότι δεν επαρκεί για την αντιμετώπιση της ακρίβειας
Στο σχήμα 3 καταγράφονται απόψεις σε σχέση με το καλάθι του νοικοκυριού στους τρεις μήνες της εφαρμογής του. Συγκεκριμένα:
- Το 23%, δηλώνει ότι είναι μια θετική πρωτοβουλία (το ποσοστό αυτό αυξάνεται σε 35% όσων αγοράζουν από το καλάθι),
- Το 53% αναγνωρίζει τη χρησιμότητα των πρωτοβουλιών όπως το καλάθι του νοικοκυριού και δηλώνει ότι οι επιχειρήσεις θα πρέπει να κάνουν κι άλλες τέτοιες δράσεις.
- Το 54% δηλώνει ότι απαιτείται πολύς χρόνος προκειμένου να κάνει τις αγορές του.
- Το 85% δηλώνει ότι δεν επαρκεί για την αντιμετώπιση της ακρίβειας.
Το 84% ζητά μείωση του ΦΠΑ στα τρόφιμα
Σε μία σε μεγαλύτερο βάθος ανάλυση για το τι θα επιθυμούσαν οι καταναλωτές σαν πιθανές ενισχύσεις για την αντιμετώπιση του προβλήματος της ακρίβειας, στο σχήμα 4 καταγράφονται οι απόψεις τους.